En klimatlag för Europa - att genomföra Parisavtalet

Ett av Miljöpartiets vallöften inför EU-valet 2014 är att arbeta för att upprätta en klimatlag på EU-nivå. Denna rapport undersöker hur en klimatlag på EU-nivå skulle kunna utformas och komplettera nuvarande lagstiftning. Rapporten är skriven av Nils Meyer-Ohlendorf och Lisa Fee Meinecke på tankesmedjan Ecologic efter initiativ av Jakop Dalunde.

Ett av Miljöpartiets vallöften denna mandatperiod i EU-parlamentet är att arbeta för att upprätta en klimatlag på EU-nivå. En sådan skulle vara mycket åtråvärd för att komplettera och binda samman de olika lagar som idag behandlar energi och klimat.

Rapporten är skriven av Nils Meyer-Ohlendorf och Lisa Fee Meinecke på tankesmedjan Ecologic efter initiativ av Jakop Dalunde, och undersöker hur en klimatlag på EU-nivå skulle kunna utformas. Den ägnar särskild uppmärksamhet åt hur nuvarande energi- och klimatlagstiftning på EU-nivå skulle kunna utvecklas till att i praktiken bli en omfattande europeisk klimatlag.

Författare Nils Meyer-Ohlendorf
Författare Jakop Dalunde