En klimatlag för Europa - att genomföra Parisavtalet

Ett av Miljöpartiets vallöften inför EU-valet 2014 är att arbeta för att upprätta en klimatlag på EU-nivå. Denna rapport undersöker hur en klimatlag på EU-nivå skulle kunna utformas och komplettera nuvarande lagstiftning. Rapporten är skriven av Nils Meyer-Ohlendorf och Lisa Fee Meinecke på tankesmedjan Ecologic efter initiativ av Jakop Dalunde.
Lagerstatus: Ej i lager

Ett av Miljöpartiets vallöften denna mandatperiod i EU-parlamentet är att arbeta för att upprätta en klimatlag på EU-nivå. En sådan skulle vara mycket åtråvärd för att komplettera och binda samman de olika lagar som idag behandlar energi och klimat.

Rapporten är skriven av Nils Meyer-Ohlendorf och Lisa Fee Meinecke på tankesmedjan Ecologic efter initiativ av Jakop Dalunde, och undersöker hur en klimatlag på EU-nivå skulle kunna utformas. Den ägnar särskild uppmärksamhet åt hur nuvarande energi- och klimatlagstiftning på EU-nivå skulle kunna utvecklas till att i praktiken bli en omfattande europeisk klimatlag.

Författare Nils Meyer-Ohlendorf
Författare Jakop Dalunde
Titel En klimatlag för Europa - att genomföra Parisavtalet
Förlag Miljöpartiet - EU parlamentet
Utgiven 2018-10-29
Mediatyp Häfte
Artikelkod MPEU372
Författare Lisa Fee Meinecke
EAN

Cykelsadelskydd

Gröna cykelsadelskydd i vattenfrånstötande bommulstyg impregnerat med lotusblomma - loggan tryckt i tvåfärg.

Ta tåget ut i världen - vision för en ny europeisk tågpolitik

Tågtrafiken i Sverige och Europa har en nyckelroll i arbetet för att ställa om till en fossilfri transportsektor. Men för att fler ska kunna resa med tåg i framtiden och lita på att de går och kommer fram i tid krävs en långsiktig politisk tågvision vad gäller investeringar, organisation och kompetensutveckling. Rapporten är framtagen av Jakop Dalunde och Karin Svensson-Smith.

Flaskhalsar i norden stoppar gröna transporter i Europa

Transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges koldioxidutsläpp. För att Sverige ska vara klimatneutralt år 2050 måste transporter flyttas från väg till järnväg. Genom att återigen satsa på järnvägen kan vi skapa bättre möjligheter att resa och arbetspendla, bättre möjligheter för svenska företag att exportera och ta ansvar för en hållbar och grön omställning.

A Climate law for Europe - Making the Paris agreement real

Report on the prospects of a new EU climate law in order to make the Paris agreement real. Written by Nils Meyer-Ohlendorf, project financed by Jakop Dalunde --- Rapport på engelska om utsikterna för en ny klimatlag på EU-nivå för att göra genomföra Parisavtalet. Skriven av Nils Meyer-Ohlendorf, framtagen av Jakop Dalunde.