Ett annat EU är möjligt

Ett annat EU är möjligt.Vi behöver diskutera EU:s framtid och vad vi vill med unionen. Tillsammans med Frida Johnson har Max Andersson gjort denna skrift om hur vi kan göra unionen mer demokratisk, flytta makten närmare människorna och skapa förutsättningar för en mer ambitiös politik när det gäller frågor som klimat och global skatteflykt. I skriften finns förslag om en riktig offentlighetsprincip, tuffa regler kring lobbyismen och sanktioner mot regeringar i EU som undergräver demokratin. EU behöver släppa principen om att alla ska tvingas göra lika, och låta de länder som vill göra mer för exempelvis miljön och folkhälsan få göra det.
Förlag Miljöpartiet - EU parlamentet
Titel Ett annat EU är möjligt