Flaskhalsar i norden stoppar gröna transporter i Europa

Transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges koldioxidutsläpp. För att Sverige ska vara klimatneutralt år 2050 måste transporter flyttas från väg till järnväg. Genom att återigen satsa på järnvägen kan vi skapa bättre möjligheter att resa och arbetspendla, bättre möjligheter för svenska företag att exportera och ta ansvar för en hållbar och grön omställning.
Lagerstatus: Ej i lager

I denna rapport presenteras kortfattat varför vi behöver öka investeringarna i järnväg, vilka flaskhalsar i Norden som måste byggas bort och vad som krävs för att åtgärda dessa.

Titel Flaskhalsar i Norden stoppar gröna transporter i Europa
Utgiven 2017-03-01
Författare Jakop Dalunde
Förlag Miljöpartiet - EU parlamentet
Artikelkod MPEU374
Mediatyp Häfte

Ta tåget ut i världen - vision för en ny europeisk tågpolitik

Tågtrafiken i Sverige och Europa har en nyckelroll i arbetet för att ställa om till en fossilfri transportsektor. Men för att fler ska kunna resa med tåg i framtiden och lita på att de går och kommer fram i tid krävs en långsiktig politisk tågvision vad gäller investeringar, organisation och kompetensutveckling. Rapporten är framtagen av Jakop Dalunde och Karin Svensson-Smith.

Cykelsadelskydd

Gröna cykelsadelskydd i vattenfrånstötande bommulstyg impregnerat med lotusblomma - loggan tryckt i tvåfärg.

Kasse Vikbar

En ihopvikbar shoppingkasse i Non Woven material.

Nyckelband

Nyckelband med logga och säkerhetspärr.