Lobbying i EU

EU kritiseras för att lida av ett demokratiskt underskott och lobbysimen lyfts ofta den fram som orsak. Hobbyismen ökar, företag och andra intresseorganisationer lägger allt mer pengar på att försöka påverka EU:s beslutsfattare. Men lobbying behöver inte vara ett problem. Lobbyister kan tillföra viktiga perspektiv i utformandet av politik. Denna rapport presentera fakta och förslag på åtgärder.
När EU kritiseras för att lida av ett demokratiskt underskott är det ofta just den omfattande lobbyismen som lyfts fram. Siffror från EU:s eget öppenhetsregister visar att lobbyismen ökar för varje år och att företag och andra intresseorganisationer lägger allt mer pengar på att försöka påverka EU:s beslutsfattare att fatta beslut som gynnar deras intressen.Vi ser samtidigt hur politiska förslag om starkare skydd för människor och miljö ständigt urvattnas. Lobbyismen är i dag det enskilt största hindret mot ett aktivt miljöarbete i EU.Men lobbying behöver inte vara ett problem. Lobbyister kan tillföra viktiga perspektiv i utformandet av politik.Det har skett förbättringar de senaste åren vad gäller reglering av lobbyism, men mycket mer behöver ske. Därför har den här rapporten tagits fram för att presentera fakta och förslag på åtgärder.
Mediatyp Häfte
Artikelkod MPEU207
Utgiven 2017-06-15
Titel Lobbying i EU
Förlag Miljöpartiet - EU parlamentet
Författare Max Andersson
EAN

Valbroschyr

Ett trevik i fyrfärg. 99x210 mm

Dekal - Ingen reklam

Rektangulärt klistermärke/dekal med budskapet “ingen reklam, tack!”. Passar bra till brevinkast och brevlådor. Finns i tre färger, skog, citron och körsbär.

Klimatflyer