Europaparlamentet

Visa per sida

Lobbying i EU

EU kritiseras för att lida av ett demokratiskt underskott och lobbysimen lyfts ofta den fram som orsak. Hobbyismen ökar, företag och andra intresseorganisationer lägger allt mer pengar på att försöka påverka EU:s beslutsfattare. Men lobbying behöver inte vara ett problem. Lobbyister kan tillföra viktiga perspektiv i utformandet av politik. Denna rapport presentera fakta och förslag på åtgärder.

Max Resultat Halvtid

Det är nu halvtid för Max Anderssons första mandatperiod i EU-parlamentet. Många viktiga frågor om klimat, miljön och EU:s framtid avgörs. Max Andersson arbetar brett med allt från handelspolitik till klimat, robotisering och IT-politik. Läs mer om vad han har åstadkommit hittills.

EU och GRUVORNA

EU och GRUVORNA - Hot eller möjlighet för miljön? Hittills har inte gruvfrågor varit särskilt framträdande på EU-nivå, med undantag för frågan om kolgruvor. Men nu är förändringar på gång och jag har därför bett miljöexperten Charles Berkow ta fram en rapport om Sverige, EU och mineralpolitiken.

Grön fiskeseger

Miljöpartiet har gjort avtryck i EU. Här för du läsa om hur det gick till när Isabella Lövin drev på i förändringen av EU:s fiskepolitik.

Grön kokbok:smak på förändring

Kokbok av Carl Schlyter och den gröna gruppen i EU-parlamentet. Gröna ledamöter i EU-parlamentet delar med sig av lokala och personliga recept från hela Europa. Från Sverige i norr till Grekland i söder. Kan användas vid matrelaterade kampanjer och events.