Europaparlamentet

Visa per sida

A climate law for Europe

Report on the prospects of a new EU climate law in order to make the Paris agreement real. Written by Nils Meyer-Ohlendorf, project financed by Jakop Dalunde --- Rapport på engelska om utsikterna för en ny klimatlag på EU-nivå för att göra genomföra Parisavtalet. Skriven av Nils Meyer-Ohlendorf, framtagen av Jakop Dalunde.

Den gröna vägen framåt

Den gröna vägen framåt - lärdomar från Miljöpartiets studieresa till de tyska gröna. Den här rapporten är ett inspel i diskussionen om hur den gröna vägen framåt för Miljöpartiet kan se ut, efter en mandatperiod i regering och efter valet 2018. Rapporten sammanfattar lärdomar från den studieresa Jakop Dalunde och flera andra miljöpartister gjorde till München och Berlin i januari 2019.

En klimatlag för Europa

Ett av Miljöpartiets vallöften inför EU-valet 2014 är att arbeta för att upprätta en klimatlag på EU-nivå. Denna rapport undersöker hur en klimatlag på EU-nivå skulle kunna utformas och komplettera nuvarande lagstiftning. Rapporten är skriven av Nils Meyer-Ohlendorf och Lisa Fee Meinecke på tankesmedjan Ecologic efter initiativ av Jakop Dalunde.

Flaskhalsar i norden stoppar gröna transporter i Europa

Transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges koldioxidutsläpp. För att Sverige ska vara klimatneutralt år 2050 måste transporter flyttas från väg till järnväg. Genom att återigen satsa på järnvägen kan vi skapa bättre möjligheter att resa och arbetspendla, bättre möjligheter för svenska företag att exportera och ta ansvar för en hållbar och grön omställning.

Flyer - Ta tåget ut i Europa

Runt om i Europa växer en folkrörelse av människor som vill välja tåget framför flyget. Allt fler inser att om vi ska klara klimatutmaningen måste vi resa mer hållbart. Det vill Miljöpartiet ändra på. Därför går vi till val på en historisk järnvägsreform – förverkligandet av en europeisk tågunion.
Fr. 1,5 kr

Passfodral

Passfodral - blåa med texten "Fler lagliga vägar in i EU"

Ta tåget ut i världen - vision för en ny europeisk tågpolitik

Tågtrafiken i Sverige och Europa har en nyckelroll i arbetet för att ställa om till en fossilfri transportsektor. Men för att fler ska kunna resa med tåg i framtiden och lita på att de går och kommer fram i tid krävs en långsiktig politisk tågvision vad gäller investeringar, organisation och kompetensutveckling. Rapporten är framtagen av Jakop Dalunde och Karin Svensson-Smith.

Tygkasse - EU

Tygkasse- naturvit med text "För ett grönt, öppet och humant EU"